2310 227581

©2019 by Εκδόσεις Ρώμη

Πορεία Ανάστροφη

Ο ποιητής Γιάννης Δάλλας

Πέτρος Γκολίτσης

Μετά το βιβλίο μας Όροι και όρια της ποιητικής του Γιάννη Δάλλα  (2015) όπου συνδιαλεγόμαστε με τα ποιήματα της περιόδου 1988-2013, επιστρέφουμε στα ποιήματα του 1948-1988. Ο ποιητής συμμετέχοντας σε μια εποχή, ξεκινώντας από την έναρξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου και την επακόλουθη γερμανική κατοχή και τον εμφύλιο, περνά ωριμάζοντας ποιητικά στα μεταπολεμικά χρόνια και στην επταετή δικτατορία, για να καταλήξει μέσω της μεταπολίτευσης και την πτώση του ανατολικού μπλοκ στην κρίση της ονομαζόμενης ευρωπαϊκής «ολοκλήρωσης» και της ευρωζώνης. Αποστασιοποιημένος, καθώς το εγώ του αποσυμπλέκεται από τη μέθεξή του με τα πράγματα, τα γεγονότα και την ιστορία, δείχνει επί της ουσίας −πίσω και πέρα από τα τεχνάσματα του λόγου− την υπέρβαση και την ανεπιδίωκτη συνάντησή του με τη ρευστότητα του όποιου πραγματικού μας συμβαίνει. Κι εκεί επιλέγει το φανταστικό νήμα μιας ασυνέχειας που μπορεί όμως να θεαθεί, ως υπόθεση εργασίας, και ως κάτι το συνεχές. Πιάνοντας το νήμα της ποιητικής στην εξέλιξή της για να μην βουλιάξει στη σιωπή και ίσως στην απόγνωση της μετακατοχικής μας εποχής. Από τη μία λοιπόν η εποχή και από την άλλη η ποίηση και τα εργαλεία μας. Όπου ως μετέχοντες παραμένουμε εκ των πραγμάτων δέσμιοι, ή έστω συγχρονισμένοι, των αντιθετικών ζευγών της. Και δεδομένου ότι η ετερότητα δεν μπορεί να αποσπαστεί με αποφασιστικό τρόπο από κάθε διαδικασία αναπαράστασης, να σημειωθεί ότι παραιτούμαστε εξ αρχής από κάθε φιλολογικο-μεθοδολογική αξίωση που θα καθορίζονταν με βάση έναν τελεο-εσχατολογικό ορίζοντα, που λανθασμένα και αδιάλειπτα υποθέτει την επάρκεια της εκάστοτε χρησιμοποιούμενης μεθόδου. Μακριά λοιπόν από θεματοκεντρισμούς, κοινωνιολογισμούς, ιστορικισμούς, ψυχολογισμούς κ.λπ. η προσέγγισή μας σκοπεύει να θέσει σε κίνηση, μέσω των ποιητικών-κειμενικών μας επιδρομών, άλλοτε μια  υ π ε ρ β ο λ ή  και άλλοτε μια  α ν α β ο λ ή, ώστε να αλλάξουν διαδραστικά οι φωτισμοί και οι σκιάσεις, οι γωνίες λήψεις και τα εκάστοτε φίλτρα βάθους ή επιφανείας που χρησιμοποιούμε, αποκαλύπτοντας το ζωντανό και δυναμικά ελισσόμενο πλέγμα, το οποίο σχηματίζεται όχι μόνο μεταξύ δύο ποιητών, δηλαδή του γράφοντος και του παρουσιαζόμενου, αλλά και μεταξύ ενός τρίτου, δηλ. του αναγνώστη.