2310 227581

©2019 by Εκδόσεις Ρώμη

Δ  Ο  Κ  Ι  Μ  Ι  Α  -  Μ  Ε  Λ  Ε  Τ  Ε  Σ

Ευτυχία - Αλεξάνδρα Λουκίδου

Στους πίσω κήπους μίας λέξης

Τα κριτικά δοκίμια του παρόντος τόμου, γραμμένα κατά καιρούς με διάφορες αφορμές (αφιερώματα περιοδικών και παρουσιάσεις βιβλίων) επιχειρούν να φωτίσουν πτυχές του έργου 12 ποιητών και ποιητριών που το μόνο τους κοινό είναι η πόλη της Θεσσαλονίκης, ως τόπος όπου ζουν ή έζησαν για πολλά χρόνια.   Η συνάντησή τους στις σελίδες αυτού του βιβλίου δίνει το στίγμα της γραφής ...

Πέτρος Γκολίτσης

Ποιητικές Μεταστοιχειώσεις

Αν η συμβολή της ελληνικής ποίησης στο υπερρεαλιστικό κίνημα διεθνώς όχι μόνο δεν είναι αμελητέα, αλλά απεναντίας οι ποιητές μας −που είτε ξεκίνησαν από τον υπερρεαλισμό, είτε επηρεάστηκαν από αυτόν− όπως ο Εμπειρίκος, ο Εγγονόπουλος, ο  Ελύτης, ο Γκάτσος, ο Σαχτούρης, ο Βαλαωρίτης, ο Παπαδίτσας κ.α., όχι απλά δεν υστερούν έναντι των Γάλλων π.χ. υπερρεαλιστών...

Πέτρος Γκολίτσης

Όροι και όρια της ποιητικής 

του Γιάννη Δάλλα

Ποίημα στο οποίο ο αρχαιολογικός χρόνος αναδεικνύεται και ως πολιτικός χρόνος. Η αναφορά άλλωστε στη "Σκηνή και τα πρόσωπα": "[...] από την κόψη των ματιών σε γνώρισα/κι από το αίμα των τετιμημένων/πατρίδα αγέρωχη μες σε γκρεμούς/και σε συναλλαγές σακατεμένη//με τ' αρχαγγελικά φτερά πεσμένα", μας αποσαφηνίζει πως ενώ στη Σολωμική υπόσχεση ή την ευχή της "Ελευθερίας" η εικονοποιία είναι νεοκλασική...

Αντώνης Χαριστός 

Μανιφέστο Ανθρωπιστικής Τέχνης 

Το Μανιφέστο Ανθρωπιστικής Τέχνης αποτελεί το πρώτο θεωρητικό έργο της Υπερρεαλιστικής Ομάδας Θεσσαλονίκης. Η ατομικότητα της γραφής δεν αναιρεί τη συλλογική της αποδοχή. Στρατευμένο στις αναφορές του, αποθεώνει τα ρεύματα σκέψης και τους πρωτεργάτες αυτών, όλους όσους επιχείρησαν να αντικρύσουν τον Άνθρωπο στην γύμνια που του επέβαλλαν και εξακολουθούν...

Πέτρος Γκολίτσης
Πορεία Ανάστροφη

 Ο ποιητής Γιάννης Δάλλας

Μετά το βιβλίο μας Όροι και όρια της ποιητικής του Γιάννη Δάλλα  (2015) όπου συνδιαλεγόμαστε με τα ποιήματα της περιόδου 1988-2013, επιστρέφουμε στα ποιήματα του 1948-1988. Ο ποιητής συμμετέχοντας σε μια εποχή, ξεκινώντας από την έναρξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου και την επακόλουθη γερμανική κατοχή και τον εμφύλιο...

Πέτρος Γκολίτσης

Από τις αφετηρίες στην ολοκλήρωση

του μοντερνισμού,

ο Νάνος Βαλαωρίτης

Σ’ αυτήν τη νοσταλγία για την ανάκτηση της αρχέγονης (υποτίθεται λησμονημένης) ενότητας θεμελιώνεται φιλοσοφικά ο Ρομαντικός Εθνικισμός του 19ου αιώνα, που βλέπει στη γλώσσα του λαού (την εθνική γλώσσα) τον κατεξοχήν οργανικό δεσμό ο οποίος συνδέει τα μέλη μιας Κοινότητας τόσο μεταξύ τους όσο και με τη Φύση. Ο Γιόχαν Γκότφριντ Χέρντερ και ο Γιόχαν Γκότλιμπ Φίχτε...

Πέτρος Γκολίτσης
Η ''άλλη'' ποιητική Θεσσαλονίκη

Το ουσιώδες είναι που έσκασε» ο ψευτοθεός, λέει ο Κ.Π. Καβάφης στον τελικό στίχο του ποιητικού του corpus, ενώ ο Μ. Σαχτούρης ομολογεί, εντός ενός άλλου πλέγματος: «Ας μη το κρύβουμε, διψάμε για ουρανό!». Ο Γ. Θέμελης τέλος γράφει: «έξω από μας αρχίζει η ερημία του θανάτου». Τρεις στίχοι και στάσεις που συντροφεύουν και προβληματίζουν τον γράφοντα καιρό και που πλευρίζει με την «Άλλη» ποιητική Θεσσαλονίκη...

Λαμπρίνα Α. Μαραγκού
Η σάρκα σου ως έμφυτος επίδεσμος

Οι ποιητές Έκτωρ Κακναβάτος, Νάνος Βαλαωρίτης, Μιχάλης Κατσαρός, Ντίνος Χριστιανόπουλος, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ και Μιχάλης Γκανάς δανείζουν στους αναγνώστες τα προσωπικά τους πασπαρτού, που έχουν κρυμμένα σε μυστικές θυρίδες, για να κοινωνήσουν μαζί τους τις επιθυμίες, τους συλλογισμούς, την εναλλακτική ματιά του κόσμου. Και οι επίδεσμοι μπορούν και να λειτουργήσουν...

Δημήτρης Βλάχος 

Εδώ ήταν η Τροία μου 

«Το ακρογιάλι, η Αγορά και η Εκκλησία του Δήμου της Αρχαίας Αθήνας, η ακροποταμιά... Τρεις ομιλούντες τόποι… Τρεις δοκιμές προσωπικού στοχασμού της ανθρώπινης κατάστασης προτείνονται σ’ αυτό το βιβλίο. Τρεις τόποι που μας συνδέουν με μεγάλους ποιητές και αφηγητές: Όμηρο, Μιγκέλ Ντε Θερβάντες, Αλμπέρ Καμύ, Θουκυδίδη, Γιώργο Σεφέρη, αλλά και πολλούς άλλους, με τους οποίους αυτοί διαλέγονται...

Βασιλική Ράπτη
Αέρας, νερό, γη, φωτιά, στην ποίηση του Νίκου Εγγονόπουλου

Με αφετηρία τη φαινομενολογική προσέγγιση του Gaston Bachelard, στη μονογραφία Αέρας, νερό, γη, φωτιά, στην ποίηση του Νίκου Εγγονόπουλου η Λέκτορας  Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ Βασιλική Ράπτη διερευνά το ρόλο των τεσσάρων κοσμικών στοιχείων στο ποιητικό έργο του ακραιφνούς υπερρεαλιστή Νίκου Εγγονόπουλου....

Κούλα Αδαλόγλου
Νήματα της γραφής

Πτυχές Κειμένων

Βιβλία. Φθάνουν στα χέρια μας με διάφορους τρόπους. Τα αγγίζουμε, μυρίζουμε τις σελίδες τους, τα σημαδεύουμε με σημειώσεις, υπογραμμίσεις, σχόλια. Τα αγαπούμε. Κάποιες φορές η αναγνωστική επικοινωνία μετατρέπεται σε ένα κείμενο του αναγνώστη και αποτυπώνει την εμπειρία της ανάγνωσης. Ένιωσα αρκετές φορές αυτή την ευτυχία, να αγγίζω τα νήματα της γραφής, να ψαύω τη μυστική τους ύφανση, τις βελονιές...

Πέτρος Γκολίτσης
Ποιητές του χώματος και του 

θρυμματισμένου ουρανού

Στον παρόντα τόμο σκάβουμε στο κοντινό και οικείο μας παρελθόν, ανιχνεύοντας ποιητικές μορφές τις οποίες προσπαθούμε να φανερώσουμε και να αναδείξουμε με τους φωτισμούς, τις σκιάσεις και τις σκηνοθετικές μικρο-προσχώσεις μας. Μορφές οι οποίες ενώ λειτουργούν αυτόνομα και στέκονται διακριτές εντός της καλλιτεχνικότητάς τους, ταυτόχρονα αποκαλύπτουν σε ένα δεύτερο επίπεδο...

Αντώνης Χαριστός
Υπερρεαλισμός και 

αυτονόμηση των ιδεών

Το θεωρητικό έργο με τίτλο «Υπερρεαλισμός και αυτονόμηση των ιδεών. Για μία νέα κατασκευή της παράδοσης» αποτελεί την ολοκληρωμένη επεξεργασία των θέσεων της Υπερρεαλιστικής Ομάδας Θεσσαλονίκης όπως αυτή αποτυπώθηκε στις διαλέξεις τις οποίες έφερες εις πέρας σε Θεσσαλονίκη, Ξάνθη και Λάρισα. Από την ίδρυση της η Υπερρεαλιστική Ομάδα Θεσσαλονίκης έθεσε ως στόχο...

Δημήτρης Βλάχος 

Οι ρίζες του γλωσσικού εθνικισμού

Σ’ αυτήν τη νοσταλγία για την ανάκτηση της αρχέγονης (υποτίθεται λησμονημένης) ενότητας θεμελιώνεται φιλοσοφικά ο Ρομαντικός Εθνικισμός του 19ου αιώνα, που βλέπει στη γλώσσα του λαού (την εθνική γλώσσα) τον κατεξοχήν οργανικό δεσμό ο οποίος συνδέει τα μέλη μιας Κοινότητας τόσο μεταξύ τους όσο και με τη Φύση. Ο Γιόχαν Γκότφριντ Χέρντερ και ο Γιόχαν Γκότλιμπ Φίχτε...